Belgique
Français | Nederlands
CORPORATE
Galbani
Seleziona il paese

Recept van de dag

Ontdek elke dag een nieuw recept!
 

Rubrieken

Ontdek onze veelzijdige producten!
Producten in de schijnwerpers
Mozzarella Santa Lucia Maxi
 
Gorgonzola Eccellenza 150g

Artikels

Hare Majesteit: het mediterrane dieet

Het mediterrane dieet blijft het beste dieet omdat het gezond en evenwichtig is. Omdat het ook helpt om comfortabeler en langer te leven. Veertig jaar na de "ontdekking" van de voordelen van het mediterrane dieet, bevestigen verscheidene studies opnieuw de rol van dit koninginnestuk van de goede en gezonde tafel.

Een onderzoek dat door de universiteit van Athene werd uitgevoerd bij 75.000 mensen uit 9 Europese landen, waaronder Italië, Spanje en Griekenland, heeft aangetoond dat de mensen uit de mediterrane gebieden behoren tot diegenen met de grootste levensverwachting en het kleinste aantal tumoren. Het onderzoek heeft ook bevestigd dat deze mensen beter beschermd zijn tegen cardiovasculaire aandoeningen in vergelijking met de bewoners van meer noordelijk gelegen gebieden, van wie de voeding rijker is aan vetten, zout en geraffineerde producten en armer aan vezels en complexe koolhydraten.

De nutritionele waarde van onze traditionele voeding wordt zodanig gewaardeerd dat zelfs het Amerikaanse Ministerie van Gezondheid zich ronduit uitlaat als voorstander van het mediterrane dieet, dat gezien wordt als speerpunt van een campagne tegen obesitas die gelanceerd werd door dit ministerie en Michael Bloomberg, de burgemeester van New York.

Maar waarom is dit mediterrane dieet dan zo heilzaam? De reden hiervoor is een optimale verdeling van de verschillende voedingsstoffen: de calorieën zijn voor 55-60 % afkomstig uit koolhydraten (in het bijzonder uit granen, pasta’s, brood), voor 25-30 % uit vetten (zoals olijfolie of boter) en voor 10-15 % uit eiwitten (of vlees, kazen, vis, groenten). Deze verhoudingen verzekeren een evenwichtige voeding: de koolhydraten verschaffen energie terwijl de andere voedingsmiddelen de eiwitten integreren die door de granen geleverd worden, voor een evenwicht zorgen met de vetten die door de voeding worden aangebracht en zorgen voor een adequate hoeveelheid aan voedingsvezels.

Bovendien zijn deze verhoudingen ideaal om een teveel aan cholesterol te vermijden, vooral dankzij de plantaardige eiwitten die geleverd worden door de groenten (zoals bonen of erwtjes) en de onverzadigde vetzuren uit de olijfolie, die de LDL cholesterol (of de “slechte" cholesterol) verlagen en de HDL cholesterol (of de “goede" cholesterol) verhogen. En dit is nog niet alles: deegwaren, melk, vis en groenten verhogen het serotoninegehalte of het hormoon dat zorgt voor een goed humeur. Ze geven dus meer zon aan het leven.


Terug