1882
Egidio Galbani en zijn vader Davide beginnen hun avontuur in de wereld van de zuivelproducten als “bijbaantje”. In het begin lijkt zijn zoon Egidio vastbesloten te zijn in zijn vader's voetsporen te treden, maar hij ontdekt vervolgens een echte passie voor kaas en voor het ondernemerschap, en hij besluit om in deze sector te investeren.
1896
In 1896 bewijst de jonge Egidio Galbani zijn kwaliteiten als ondernemer door de boerderij Cascina Triulza te huren in Melzo, waar hij begint koeien te melken met zeven werknemers en de technische ondersteuning van een motor van 3 paardenkrachten.
In het kleine zuivelbedrijf van Cascina Triulza is het Egidio zelf die zich persoonlijk bezighoudt met de werking van de stookketel. Zoals altijd zet de jonge Egidio zich als echte professional volledig in en met de volharding die hem kenmerkt lukt het hem om zijn diploma te halen als machinist en een ideale verwarming te waarborgen voor zijn kleine fabriek.
1898
Galbani is dan al niet meer een familiebedrijf maar een onderneming die 12 loonarbeiders in dienst heeft. Niet alleen de productie neemt toe maar ook het succes: de roem van Davide en Egidio Galbani en hun producten gaat de nationale grenzen over en hun kazen worden tentoongesteld (en beloond!) op de tentoonstellingen van Brussel, Parijs en München. Het is het begin van een carrière waar de sterke punten bestaan uit de uitbreiding naar het buitenland en de aandacht voor de consument over de grenzen.
1900
Egidio ontvangt de bevestiging van zijn eerste successen en zijn carrière in de zuivelindustrie neemt een beslissende wending, zoals hij het zelf zegt met deze woorden.
“Het feit dat de jury van de Tentoonstelling van Parijs van 1900 (waaraan producenten van deze sector van alle landen deelnamen) mij de Eerste Prijs heeft toegekend vormt het meest flagrante en onweerlegbare bewijs dat mijn specialiteiten kunnen rivaliseren met die van alle andere landen".
- Egidio Galbani -
1906
Geboorte van de Bel Paese, de belangrijkste merkkaas van Galbani, die zelfs zal worden gekwalificeerd als de “Koning der kazen” en het hoofd zal bieden aan de sterke Franse concurrentie.
Egidio wil een kaas creëren die de eigenschappen van de Franse producten overneemt maar die tegelijkertijd een zachtere smaak en een minder sterke geur heeft. Iets anders waar Egidio veel aan hecht is de “niet plaatsgebondenheid” van deze nieuwe kaas: zijn doel is om een modern product te maken dat niet karakteristiek is voor een bepaalde regio maar waardoor iedereen zich thuis kan voelen, waar dan ook.
De bedoelingen van Egidio worden niet alleen weerspiegeld in de naam “Bel Paese” (“Mooi Land”) maar ook in de verpakking die modern is.
Het etiket is vernieuwend voor die tijd, niet alleen doordat dit met zijn bijzondere afmetingen de hele kaas bedekt maar ook door de grafische details.
Op het etiket figureert vooral de Abt Stoppani, de schrijver van het boek “Il Bel Paese” waarop de naam van de kaas is geïnspireerd; met bovendien op de achtergrond een modern Italië, weergegeven door de kaart van het spoorwegnet dat recent was.
1911
De historische vestiging van de Cascina Triulza wordt gesloten. De firma Galbani vestigt zich in Melzo, een kleine stad op enkele kilometers van Milaan. Het gebouw bestaat uit een hoofdhal, lokalen voor de ontvangst van de melk, onderdak voor paarden, opslagruimtes voor de handelswaar en enkele huizen (in het begin voor de familie Galbani, later ook voor de werknemers).
1920
De firma Galbani komt bijna ongeschonden uit de Eerste Wereldoorlog want de productie van zachte kazen voor de strijdkrachten en de ziekenhuizen wordt verzekerd door de instelling van het verplichte consortium.
Als de Eerste wereldoorlog voorbij is reageert Egidio door zijn firma nog meer te moderniseren, met de toevoeging van vernieuwende koelsystemen in de fabriek van Melzo.
Hij profiteert ook nog van deze periode van groei door op 26 mei 1920 de “Naamloze Vennootschap Egidio Galbani” op te richten.
De firma verklaart als activiteit “de nijverheid en de handel in zuivelproducten in het algemeen et hun bijproducten”. Deze nieuwe vennootschap bestaat uit de broers Egidio en Giuseppe, Giacomo (zoon van Giuseppe) en andere ondernemers uit de omgeving.
1925
De zuivelfabriek van Giussago (in het departement van Pavia) start haar activiteit: hier vindt de productie plaats van de fameuze Bel Paese en de verrukkelijke Mascarpone Galbani, ideaal om tiramisu te maken, het traditionele Italiaanse dessert dat ook in het buitenland beroemd is.
1934
Galbani heeft meer dan 1000 werknemers, bezit 56 dépots in de belangrijkste Italiaanse steden en zet de uitbreiding in het buitenland voort met 4 filialen, 32 dépots en 108 vertegenwoordigingen, waarvan de meest afgelegene zich in Argentinië bevindt.
1936
Galbani doet haar intrede in de wereld van het vlees door de vleeswarenfabriek van Melzo te kopen die gespecialiseerd is in de productie van mortadella, gekookte ham en worsten.
1945
Gedurende de Tweede Wereldoorlog werken 62 melkleveranciers voor Galbani. De melk arriveert bij de fabriek op wagens die getrokken worden door paarden, die gedurende lange tijd het landschap van wegen en landerijen hebben gekenmerkt in de omgeving van de fabriek.
1956
Galbani wordt door alle Italianen in het hart gesloten met zijn beroemde slogan “Galbani betekent vertrouwen”.
In hetzelfde jaar wordt de Mozzarella Santa Lucia op de markt gelanceerd, een kaas die een van de belangrijkste spelers wordt in de geschiedenis van dit merk.
Zoals deze in 1956 was bedacht, wordt de Mozzarella Santa Lucia gekenmerkt door zijn bijzondere vorm: hij doet denken aan een uitgetrokken bol die in het midden is vernauwd, waardoor hij op een “8” lijkt; de kaas is dan nog verpakt in houten doosjes met ijs.
1959
De communicatie-strategie van Galbani bewijst zich al sinds de uitvinding van de speciale “verpakking” voor de Bel Paese, maar deze nieuwe vondst is de bevestiging dat Galbani het talent heeft om altijd een voorsprong te hebben op haar concurrenten in de wereld van de kazen.
In 1959 bekleedt Paolo Panelli voor de eerste keer de rol van een personage van een televisieprogramma voor kinderen “Ercolino sempre in piedi” en maakt zijn entrée in de geschiedenis van een hele generatie kinderen. Sympathiek, populair, beroemd: Ercolino raakt niet het hart van kinderen alleen.
1961
De wereld van de “cariage”, typische voertuigen die leken op huurrijtuigen, tot dan toe gebruikt om de melk te vervoeren, eindigt definitief met de technologische vooruitgang van de zestiger jaren. De bestelwagens doen hun intrede!
De melk wordt nog in klassieke bussen vervoerd en ’s ochtends en ’s avonds afgeleverd en afgenomen, maar er is iets veranderd: de hoeveelheden melk nemen toe, net als het aantal kilometers dat dagelijks moet worden afgelegd. Je moet uit het goede hout zijn gesneden om een “menalatte” (melkvervoerder) te zijn voor Galbani.
Hier zijn enkele verhalen, direct verteld door deze onvermoeibare mannen…
1965
Tot deze tijd had de Mozzarella Santa Lucia een karakteristieke vorm “van een 8”.
In 1965 werd er in de “Carosello”, een serie van films (vaak komische sketches van het lichte genre of muzikale intermezzo’s) gevolgd door reclameboodschappen, voor geadverteerd in een nieuwe en vernieuwende versie: de Santa Lucia in vocht omhuld in een verzegelde verpakking. Jazeker, de eerste “moderne” versie van de Mozzarella is uitgevonden door Galbani!
1970
Het is in Novara dat het eerste officiële Consortium van de Gorgonzola is geboren ; Galbani is een van de firma’s die het Consortium oprichten waarvan het doel is om “de productie en de handel van Gorgonzola te beschermen en te bewaken alsmede het gebruik van de aanduiding”.
Er bestaat een zeer groot aantal regels waar het de productie van deze kaas betreft en het is belangrijk dat deze worden gerespecteerd. Wist je bijvoorbeeld dat slecht twee Italiaanse regio’s gemachtigd zijn om Gorgonzola te produceren?
Volgens de wet (en natuurlijk volgens de traditie) hebben alleen de departementen Piëmont en Lombardije het recht om de beroemde Gorgonzola te produceren.
2006
Galbani sluit zich aan bij Lactalis, de wereldwijde leider op het gebied van kaaszuivelproducten. Het merk wordt nog internationaler.
2008
Geboorte van de groep Lactalis Italia, die historische merken verenigt van het landschap van de kaas in Italië, zoals Invernizzi en Cademartori en natuurlijk Galbani.
2012
Galbani vier haar 130ste verjaardag.
130 jaar van persoonlijkheden, verhalen, wederwaardigheden, producten en keuzes. Het parkoers van het merk verhaalt zich ook door zijn embleem!